Perkahwinan di usia muda?? Apa yang anda rasa?

Perkahwinan di usia muda mengorbankan zaman remaja yang penuh dengan warna ceria kehidupan. Beri komen dan pendapat anda..

12 respon:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya perkahwinan di waktu muda ada baik dan ada buruknya. Kita mend\cari kerdhaan hidup ini bukan begantung kepada kehidupan remaja tetapi terletak pada redha Allah. Keceriaan yang bagaimana sebenarnya di cari di dunia? Jika sebab pergaulan dengan sahabat di alam menuntut ilmu, waktu kahwin kita boleh ada sahabat dan boleh menuntut ilmu. Asalkan bersahabat dan sayang sahabat kerana Allah itu saaam yang paling indah isn it? Apapun tepuk dada tanya iman..=)

Tanpa Nama berkata...

Saya tidak setuju, kerana perkahwinan di usia muda merupakan pengalaman yang best dan mengasyikkan kerana perkahwinan adalah 1 rahmat dari Allah subhanallah. Saya sebenarnya memang bercita-cita untuk berkahwin muda time belajar kat U nanti.. Insyallah..
LOVE is a Torment
Cinta adalah 1 yg mengasyikkan

Tanpa Nama berkata...

Perkahwinan di usia remaja? herm. x tw nk mulekan camne. Tapi yang pastinya kalau kita kahwin di usia remaja, dpt mengurangkan dosa. Cthnya dosa b'pgg tgn dan ianya t'pulang pada individu t'sebut. Kalau dia rasa dia mampu dan yakin dapat menjadi suami/ isteri/ ayah/ ibu yang baik, apa salahnya utk berkahwin di usia muda. Rasanya perkara ini bukan lagi perkara baru dewasa ini. Kita dapat melihat ramai remaja yang kahwin di usia remaja, spt yang berlaku semasa zaman datuk nenek kita dahulu, so tepuk dade tanye iman. Renung2kan dan slmt beramal.

Tanpa Nama berkata...

Yerk? x rase sia-sia ke? Too early, guys! But, whatever, its your choice, gangs! But 4 me, it is not my prior choice. Berkahwin adalah satu perkara besar dan mengikat kebebasan diri. Think it, whenever another peers get happy teenage time out there, you stuck at home, cooking 4 your hubby and baby. Soooooo sad!!

Tanpa Nama berkata...

"eh, mane ada sia-sia! daripada kita buat dosa becinta-cintun tuh, lebih baik kita ikut cara Islam. Halal lagi baik. Bila dah kahwin, x ada sape nak halang kita. nak dating dgn suami tuh berjam-jam pun ibubapa x membebel. Tapi kene ar readykan hati. Jangan bila dah kahwin, masih nak berfoya-foya!..=)cooking 4 hubby and baby tuh dah memang tanggungjawab seorang isteri. Kalau dah sayang kan family tuh, xkan ada 'soooo sad....'"

Tanpa Nama berkata...

Gua rse r kawin usia mude ni ad baik & ad buruknye. Yg baiknye, dpt elakkan diri dr dose, bgus jgak kwin mude ni sbb kite xde t t'cemar name baikkan (sbg muslimah). Buruknye, x rse mcm t'gese-gese ke? Nk kwin cpt2 nk wat pe? Kte mst rileks dlu..Cr yg btul2 sesuai utk kite bru blh berumah tangga. Balak zmn skunk ni bkn boleh cye, btul x? dpn kite ye r, tgkp cntan... Nnti dh kwin, mke sume lebam2, x b'maye. Tp klu u all nk kwin cpt, gua x ksh r. Bia r kwin ble kte dh btul2 tau erti khdupn, kwin ni bkn mein2 beb... Ini 1 rahmat dr Allah..So, pndai2 r.Lu pkir r snndirikn. Gua x msuk cmpur hal dunia akhirat korg. Yg pntg, klu u all bhgie, gua tumpang gembire. K. Assalamualaikum w.b.t....

Tanpa Nama berkata...

"Pada pandangan saya.. Hmm.. Jodoh tu, memangla jodoh.. Tp tak perlulah ade ikatan yg sebegitu kukuh kot. Sekiranya saya, seawal usia 18 dan 19 tahun tu, saya masih belum bersedia dengan tanggungjawab yang sebegitu besar. Kita bukan sahaja menjaga kepentingan suami, malah anak, ibu dan bapa mertua serta kakak2 dan abang2 ipar kita. Seawal usia tu, saya tak rase yang saye bersedia dan saya masih terlalu mentah untuk melahirkan serta membesarkan anak. Klau suami nak anak time tu jugak camne.. Tak mati kutu ke saya? Ape pon, kehidupan korang adalah kehidupan korang. Fikirlah apa yang terbaik utk diri...Slmt b'rumah tangga...(tetbe sesat)"

Tanpa Nama berkata...

Perkahwinan & jodoh pertemuan adalah di atasa ketentuan Allah. Manusia hanya merancang. Ia perlu dirancang oleh orang tua / kedua ibu bapa utk anaknya. Sekiranya sudah ada calon yg sesuai dan dipersetujui bolehlah perkahwinan itu dilangsungkan. namun apa yang berlaku pada hari ini sudah tidak mengikut Islam. Anak-anak muda saling berkenalan antara satu sama lain dan menjalin hubungan hingga berlakulah kadang kala perkara-perkara yg tidak di ingini. Hingga terpaksa dikahwinkan. Oleh itu pada pandangan ustazah tidak ada masalah sekiranya seorang remaja telah berkahwin di usia muda tetapi dengan mengikut lunas-lunas Islam spt yg berlaku pada Ummu Mukminin Siti Aishah.Isteri Rasulullah. Sekiranya Allah telah menentukan untuk seseorang itu berkahwin dalam usia muda itu adalah lebih baik tetapi dgn syarat ikut cara Islam. Gunakan usia muda utk melakukan perkara2 berfaedah & bukan untuk berseronok-seronok kerana tenaga pada usia muda mempunyai potensi yg tinggi utk membangun ummah.

Tanpa Nama berkata...

"Mak aku kata x yah la nak kawin awal kalo boleh blaja teruskan blaja" itu kate mak aku. Bagi aku kawin itu ada warna cerianya sendiri dan kalo seorang remaja sudah bersedia meninggalkan warna ceria remaja kawin la dengan restu mak ayah....=)

Tanpa Nama berkata...

Bagi saya, klu dah sampai jodoh tu kawin jer la. Tp kita kena pastikan jodoh kita tu adalah yang terbaik utk diri kita. Yg penting ada pengetahuan agama, adaa pendapatan tetap yang boleh menjamin hidup kita. Tp kalau untuk diri saya, baik study dulu. Fikir nak gembirakan hati ibu ayah dulu. Ni, study baru tahap mana, dah mula nak fikir pasal kawin. Kesimpulannya fikirlah masak2 untuk kebaikan diri kita sendiri.

apples and roses berkata...

komen saya;little caliph.

basically, remaja islam tu kena hidup blandaskan agamanya. sbb pkahwinan yg dbina tu tak kira pd usia tua,sderhana atau muda; sbnrnya ada kebaikan,manfaatnya.
habis tu, takkan lah Dia galakkan kita smua kahwin dan bina rumahtangga kan? sbnrnya pada sy hal ni lebih tletak pada pmikiran sseorg itu sndiri. if he/she thinks he/she is matured enough to turn into a new leaf in his/her life, no matter wheter he/she is still young or whatever ...he/she will always be ready to give a full commitment to a marriage. life is always fun and happy to person who decide the best in his/her life.